lørdag 29. januar 2011

Sydney

Vi kom til Australias største by omkring 14.00, 31. desember 2010. De første timene brukte vi til å se oss litt rundt i den vakre, men litt for store byen. Etterpå gjorde vi oss klar for feiring av det nye året som snart stod for dør, jeg brukte min nye blomstrete toga kjole, elsker den! Hoho, her sparer vi ikke på detaljene nei. Vi spiste middag på Hilton Hotel, min bror kjørte på med blekksprut, mens kjedelige meg safet med biff. Var i grunnen litt for fancy pancy for min smak, men godt var det da iallefall. Etterpå gikk vi ut i gatene og ned til Sydney Harbour for å se på det spektakulære fyværkeriet. Var folk overalt, 17. mai tendenser x1000000000. For å stå ved Sydney Opera House måtte man punge ut med 5000 NOK for billett, overpriset sa du? Så da tok vi oss til takke med å stå slik at vi fikk utsikt mot Harbour Bridge, men var helt ekstremt med folk, vil nesten bruke ordet ubehagelig. Var mer knuffing og dytting her, enn det var på Muse konserten jeg var på i Brisbane rundt juletider. Helt sykt med andre ord, folk fikk pusteproblemer og asma anfall. Og aldri før har så mange mødre og fedre gått fra barna sine i folkemenger, det ble brukt som unnskyldning for å slippe forbi i folkemengden. Helt tåpelig, hvilke mor ville gått fra sin syv år gamle sønn for å kjøpe is i en slik folkemengde på nyttårsfaten? Nei, verden vil bedras dere. Så da klokken endelig slo midnatt begynte fyværkeriet å bli skutt opp. Var veldig fint, men følte det var en smule oppskrytt å si at det er verdens beste fyverkeri. Men befant meg iallefall i det nye året ni timer før alle dere der hjemme, hurra for det! Dagen derpå ble tilbragt på Bondi Beach, var helt sykt med folk, føltes som vi var omringet av tyskere, de er rett og slett over alt i dette landet. Uansett, på Bondi solte vi oss og jeg ble noen bilder med en vaske ekte Bondi lifeguard rikere, hoho. Seinere på kvelden gikk vi på en kjempe koselig indisk restaurant som lå rett ved hotellet. Der kunne de tilby tidenes beste tikka mansala, nammmmi nam. Neste dag klatret vi Harbour Bridge! Var en helt utrolig fin opplevelse, hadde tidenes panorama utsikt til Sydney Opera House og byen generelt. Var faktisk ikke skummelt i det hele tatt, bare kjekt. Den tredje hele dagen i Sydney ble brukt til litt sightseeing og shopping, hihi. Er helt sykt svært, så må nok inrømme at vi gikk oss vill en gang eller to i løpet av dagen. På kvelden besøkte vi China Town, var bare kinesiske butikker og restauranter der, men må si jeg ble utrolig skuffet av maten. Bestilte svinefilet med grønnsaker, så da endte jeg opp med et stykke kjøtt med gulrotter og erter rundt? Festlige saker, kina maten på bryggen er sikker vinner, ironisk nok. Den siste dagen tok vi masse bilder ved Sydney Opera House. Deretter tok vi bussen til Palm Beach, settet der Home and Away er spilt inn. Var ganske så surrealistisk at jeg faktisk var på den samme stranden og cafeen som alle mine gamle helter, hoho. Så var det på tide å si hade til Sydney for denne gang, spørs om jeg noen gang kommer tilbake dit, men er iallefall et must for alle dere eventyrlystne nordmenn der hjemme. Huffda, nå har visst bloggen min nesten utviklet seg til en reisekatalog, men kan iallefall anbefales! ;)







1 kommentar:

  1. luckypig! hvorfor fant dere ikke noen KJEKKE bondimenn, som de viser på tv?=( jaja, håper du har det fint. Tror du i bunn og grunn hadde en fin nyttårs feiring med all reisingen og din bror:) see you soon gøøørli

    SvarSlett