torsdag 27. januar 2011

Perth

Så var det endelig Perth som stod for tur! Det var i grunnen aldri enn del av planen å reise dit, men på grunn av regnbør som herjet på absolutt hele østkysten vendte vi nesen vestover til solfylte Perth, drøye fire timer med fly fra Sydney. Den første dagen var vi på den fineste stranden jeg har sett i løpet av min tid Down Under eller mitt liv for den slags skyld, kalt Cotteslo, bare tjue minutter fra Perth sentrum med jernbanen. Så der slikket vi sol fra tidlig morgen til sein kveld. Der fikk jeg også med meg den fineste solnedgangen noensinne, et vakkert skue for øyet, rett og slett! Så de to første dagene gikk mest med til strandliv og utforskningn av byen. Perth er nok den beste Australske storbyen etter min mening. Utrolig reint, lett å finne fram i sentrum, mange grønne fine parker, gammelt preg på arkitekturen, godt kommunikasjonssytem, vakre hvite strender, perfekt og stabilt vær og bra shopping. Voldsomt til oppramsing, men alt var rett og slett ganske så perfekt. Så om du noen gang tar turen til Australia, må du ikke la deg skremme av at Perth befinner seg ganske så isolert på vestkysten, det er så absolutt verdt et besøk. Vest er best vet dere! Den tredje dagen spaserte vi til et veldig kjent klokketårn, som jeg desverre ikke husker navnet på i farten. Uansett, derfra var det kjempe fin utsikt mot byen og vi tok masse bilder. Så tok vi fergen til Rottness, en øy en halv time unna Perth. Var helt utrolig vakkert der, hvite strender rundt hele øyen, et lite fyrtårn, gresk inspirerte hus og mange søte fiske restauranter. Vi hadde vel så og si en liten strand helt for oss selv, skal på ingen som helst måte klage! Må forresten nevne at plutselig så vi en søt liten quokka mor og baby på veien. En quokka er en slags liten kengeru, utrolig søt! Vi trodde vi var kjempe heldige som hadde fått øye på to små, men det viste seg at vi skulle komme til å treffe på ca. 50 til, de var rett og slett overalt! Var til og med et skilt på det lille supermarkede som viste at quokkas hadde ingen adgang og at det var strengt forbudt å mate de, hoho. Seinere på kvelden, trygt tilbake i sentrum, stakk vi innom et taiwansk supermarket og kjøpte med oss noen godbiter, blant annet tørket mango med sjokolade på, nammi. Den siste dagen i Perth dro vi tidlig morgen til Heirisson Island, der vi fikk møtt på ville kengeruer - denne gangen ekte vare. Måtte være veldig forsiktig, siden de tross alt ikke er til å spøke med, søte eller ei, en kengeru kan sparke opp en menneskets mage uten mye til anstrengelse. Så gikk vi til favoritt stranden for siste gang, var de fineste husene i det området, skikkelig the OC stil. Nesten like før jeg banket på og spurte om de var interressert å ha en utvekslingsstudent i hus, hoho! På kvelden ble det kjole shopping for min del, ettersom dagen etterpå skulle et helt nytt og ubrukt år feires i Sydney. Så tidlig morgen den siste dagen i 2010 bar det av gårde med fly til Sydney.